De zoektocht naar de duurzame baan
Onlangs vertelde ik mijn vriendin S. over mijn werk bij de Goede Gids. 'Dat wil ik ook', riep ze spontaan; 'een baan, waarin ik bijdraag aan een betere wereld.' Maar hoe vind je die? Ik bood aan het voor haar uit te zoeken; dan kon ik er direct iets over schrijven.
Voor de zoektocht te beginnen, wil ik eerst duidelijk hebben wat een duurzame baan precies inhoudt. Wie googlet vindt al snel een definitie: 'Een duurzame baan is elke functie, waarin een werknemer een product of dienst maakt, verkoopt, ondersteunt of uitvoert, dat bijdraagt aan het welzijn van mens, dier en milieu.' Dat is prettig; je hoeft dus niet per se milieudeskundige of fondsenwerver te zijn. Al ben je de telefoniste, dan nog draag je bij aan de doelstelling van het bedrijf. Maar welke bedrijven zijn dit dan?
Balans tussen people, planet, profitAls ik wat dieper in Google duikt, vind ik niet direct een overzicht van bedrijven, die wat dat betreft hoog staan aangeprezen. Tijd om te bellen met MVO Nederland, de organisatie, waarbij bedrijven zijn aangesloten, die - de naam zegt het al - maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wat typeert een duurzaam bedrijf, vraag ik aan persvoorlichter Edmé Koorstra? Koorstra: "Je kunt als commercieel bedrijf prima maatschappelijk verantwoord ondernemen, als je maar een juiste balans weet te vinden tussen de drie P's: people, planet, profit. Een organisatie moet goed zijn voor zijn personeel. Ze moeten het milieu ontzien, bijvoorbeeld door hun afval netjes te verwerken of in de kantine biologische en fair trade producten aan te bieden. Geen enkel bedrijf is perfect maar we werken wel samen aan verbeteringen."
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is populair: er zijn nu al ruim 2300 bedrijven aangesloten. Deze bedrijven zijn ook populair bij medewerkers. Een onderzoek van Effectory laat zien dat organisaties, die maatschappelijk betrokken zijn hoog scoren in het Beste Werkgeversonderzoek.
Guido Heezen, directeur Effectory, vertelt waarom duurzame bedrijven populair zijn onder sollicitanten: "Wanneer een bedrijf maatschappelijk betrokken is, heeft dat een sterk positief effect op de medewerkers. Ze zijn trots op hun bedrijf en zetten zich graag extra in. Zij vertellen erover, bijvoorbeeld via social media. Dat werkt als een inktvlek. Zo'n organisatie heeft een grote aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers en klanten."
Duurzame vacaturebankWie geen tijd heeft om bij alle 2300 organisaties te checken of een vacature beschikbaar is, kan terecht bij de Duurzamevacatarurebank.nl. Oprichter Len Stange ziet een voortdurende toename van gebruikers: "Duurzaamheid wordt een belangrijk selectiecriterium. Op onze site vinden werkgevers en werkzoekenden elkaar, die beiden duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, ook wat betreft een werkrelatie."
Wie graag kiest voor een grote organisatie wil werken, kan zijn/haar licht opsteken bij de Sustainabilty Yearbook van RobecoSam. Daar vind je 100 beursgenoteerde bedrijven, die hoog scoren wat betreft maatschappelijk verantwoord ondernemen. Verrassende namen kom je er tegen, zoals de KPN en de KLM. Een open sollicitatie, waarin je aangeeft dat je hen verkiest vanwege hun duurzaamheidsbeleid zal zeker opvallen.
Vriendin S. kiest het liefst voor een kleiner bedrijf, dat ze vond via duurzamevacaturebank.nl. Zelf zit ik voorlopig wel goed bij de Goede Gids. Oh ja, in de Gids zijn natuurlijk ook ruim 5.000 Goede bedrijven te vinden.
Door: Lotte Gerritse