Ansichtkaarten met een verhaal

Ansichtkaarten met een verhaalWie graag kaarten verstuurd, moet echt even de website van FairMail Cards opzoeken. Naast een originele beeld, zit er ook een goed verhaal achter elke ansichtkaart. De foto's worden namelijk gemaakt door kansarme jongeren uit Peru, Marokko en India.

Medeoprichter Peter den Hond vertelt over het initiatief. "De jongeren waar wij mee werken komen uit een omgeving waar het gebruikelijk is om te werken om te overleven. Kinderen volgen vaak in de voetsporen van hun ouders. In het beste geval betekent dit dat ze afval verzamelen op de vuilnisbelt of eieren rapen op een kippenboerderij. In het slechtste geval krijgen de tieners op veel te jonge leeftijd kinderen, moeten ze bedelen of komen in de criminaliteit."

Eigen kracht
FairMail presenteert zich graag als een gang, maar dan een positieve, waarbij het cool is om verantwoordelijk te zijn, naar school te gaan, door te leren en persoonlijke doelen te stellen. Peter: "Bij de ene tiener gaat het wat sneller dan bij de andere, maar na een tijdje hebben ze door dat de oudere tieners met hun camera's veel geld weten te verdienen. Ze halen hun ambitieuze doelen en zijn positieve personen met een positieve invloed op hun omgeving. Als dat kwartje valt, ben ik erg blij. Dan is FairMail namelijk een zelfwerkend systeem waarin ik niet aan de tieners hoef te trekken. Ze hebben de FairMail infrastructuur - gratis fotoles, camera's en westerse klanten die hun foto's willen kopen - en gaan daar zelf helemaal in los. Heerlijk! En mooi dat ze vervolgens vol trots kunnen zeggen dat ze echt op eigen kracht hebben bereikt wat ze wilden."

Een van Peters mooiste momenten was toen de Peruaanse Maria Flor als eerste FairMail-tiener afstudeerde aan een privé-universiteit met zelf verdiend geld. Peter: "Maria Flors verhaal is hartverscheurend. Ze heeft haar vader nooit gekend, moest haar moeder helpen bij het bevallen van haar jongere broers en zusjes en wordt op twaalfjarige leeftijd het huis uitgezet door haar moeder omdat diens vriend Maria Flor niet mocht."

Toen Maria bij Fairmail terecht kwam, was ze volgens Peter een gesloten en timide tiener. "Ze heeft al haar tegenslagen omgezet in positieve energie om haar leven te veranderen. Ze heeft keihard gewerkt als tienerfotograaf en daarna als student - ze haalde vaak de hoogste cijfers om zo een studiebeurs te krijgen - en ze heeft haar opleiding afgerond. Daarna heeft ze drie jaar als manager voor FairMail Peru gewerkt - wij zijn slechts een paar maanden per jaar in Peru. Maria Flor is een aansprekend voorbeeld voor nieuwe tieners. Ze laat goed zien wat je met FairMail kunt bereiken."

Lotte Gerritse

Annemarie de Raadt
Door: Annemarie de Raadt

Over Peter den Hond en Fairmail

Over Peter den Hond en Fairmail "Ik ben samen met Janneke Smeulders medeoprichter van FairMail Cards. Na onze opleiding aan de Wageningen Universiteit wilden we in Peru sociaal gaan ondernemen. We begonnen een vegetarisch restaurant in een Peruaans vissersdorpje. In onze vrije tijd deden we vrijwilligerswerk op een vuilnisbelt en in een tehuis voor straatkinderen. Daar leerden we jongeren kennen, hun problemen en de lokale steun die er wél al voor hun was. Wat nog ontbrak was toegang tot kwalitatief goed onderwijs na hun achttiende. Met FairMail kunnen ze tijdens het opdoen van werkervaring het benodigde geld hiervoor verdienen. Bovendien ontwikkelen ze hun creativiteit met het maken van een creatief product. En hun zelfvertrouwen krijgt een boost omdat hún foto's in veertien landen worden verkocht."

Profiteren van eerlijke korting? Kijk hier!
< terug

Volg ons op

Goed is...

De Goede Gids toont de gegevens én het assortiment van (web)winkels, merken, horeca en dienstverleners, die goede producten of diensten bieden. En met 'goed' bedoelen we: goed voor het welzijn van mens, dier en onze aarde. Maar hoe beoordelen we goed precies? Hier lees je de criteria

Goed voor de aarde

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor onze aarde. Het zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met energieverbruik, klimaat-neutraal geproduceerd zijn en/of 100% biologisch afbreekbaar zijn. Hier lees je de criteria

Goed voor mensen

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor de mensen, die deze producten maken. Zoals producten die rekening houden met mensenrechten of fairtrade gecertificeerd zijn. Daarnaast zijn er ook producten die specifiek goed zijn voor jouw welzijn.
Hier lees je de criteria

Goed voor dieren

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn gunstig voor dieren. Goed voor dieren zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met behoud van soorten, diervriendelijk tot stand komen en/of uit de biologische veehouderij komen. Hier lees je de criteria