Wereld van verschil
'Elke euro, goed besteed maakt een wereld van verschil.' Deze zin verwoordt waar het bij de Goede Gids om draait: door ons koopgedrag bepalen wij consumenten voor een groot deel hoe de wereld er uitziet. Kiezen we voor ondernemingen, die zorgvuldig omgaan met mens, dier en onze aarde: het maakt de wereld mooier. Want de bedrijven, die werknemers uitbuiten, het milieu vervuilen of dieren mishandelen zullen bij gebrek aan klandizie simpelweg verdwijnen. Mooier én makkelijker kan eigenlijk niet!
InhaalraceEnkele jaren geleden werkte ik als MVO-manager bij de elektroretailer BCC, die het voortouw wilde nemen in de verduurzaming van de elektronicabranche. Ik deed daar een opvallende ontdekking. Een toenemend aantal klanten vroeg om energiezuinige apparaten, vanwege het milieu en omdat het nu eenmaal geld uitspaart. Daardoor ontstond er een inhaalrace tussen fabrikanten; wie kan de meest energiezuinige koelkast, droger of televisie produceren? Het gevolg: het huidige energieverbruik van huishoudelijke apparaten is een fractie van 10 jaar geleden en energieslurpers worden niet of nauwelijks meer gemaakt. Later zijn ze door de EU ook verboden, maar dat was eigenlijk een beetje mosterd na de maaltijd.
Plofkip en foute chocolade uit de gratie
Mooie voorbeeldenTal van mooie voorbeelden laat zien dat de consument bepaalt. Door publiciteit over slavenarbeid in de cacaobranche, lieten we massaal foute chocoladeletters links liggen en verdwenen ze uit de schappen. De plofkip raakt steeds meer uit de gratie, dus doen supermarkten hun best om beter kippenvlees aan te bieden. Het omgekeerde is ook het geval: het aanbod van biologisch voedsel wordt steeds groter omdat de vraag stijgt. Niet alleen omdat we onze eigen gezondheid belangrijk vinden, maar ook omdat het welzijn van het milieu en de dieren ons aan het hart gaat. Het gevolg is prachtig: door de stijgende verkoop, daalt de prijs, waardoor de afzet weer verder kan stijgen omdat de prijs steeds minder een struikelblok wordt om voor biologisch te kiezen.
VoordeelDoor simpelweg te kiezen voor goede producten maken we de wereld zo veel mooier! Maar ja, wat is goed? Dat is niet zo makkelijk te bepalen. Daarom heb ik met een klein enthousiast team de Goede Gids opgezet: een objectieve betrouwbare bron van informatie en inspiratie over goede bedrijven en de producten, die ze verkopen. Bedrijven worden kosteloos opgenomen in de Goede Gids en ze kunnen ook niet adverteren. Bedrijven staan in de Goede Gids omdat ze er in thuis horen, niet omdat ze betalen.
Daarvoor in de plaats vraag ik of ze voordeel willen geven aan Goede klanten zodat het nog makkelijker wordt om voor goed te kiezen. Wil je dat ook? Je kunt
Goede klant worden voor een tientje per jaar. Daarmee ondersteun je direct de Goede Gids en samen maken we zo een wereld van verschil!
Annemarie de Raadt
Wat is goed?
Hier lees je hoe
dat bepaald wordt