Design biedt toekomst

Design biedt toekomstAls ik de naam Katja Schuurman google omdat ik meer van haar wil weten voor mijn interview staat bovenaan de zoekresultaten Mokkel.nl. Zo'n website is natuurlijk behoorlijk stuitend maar het zegt ook dat Katja nog altijd tot een van de meest sexy vrouwen van Nederland behoort. Zouden de bezoekers van Mokkel.nl ooit weleens doorklikken naar Wikipedia, nummer twee op de zoekresultatenlijst en daar lezen dat ze na haar VWO examen Politicoligie ging studeren? Leuk die gedachte.

Katja Schuurman is naast actrice en presentatrice ook sociaal actief. En het project Return to Sender, waaraan ze de afgelopen 10 jaar heel veel tijd en energie heeft besteed, is alles behalve 'een bezigheidstherapie voor een BN'er, die ook zo nodig iets aan charity moet doen'.

Als ik haar spreek is ze vol vuur en vertelt ze enthousiast over de laatste ontwikkelingen bij Return to Sender. Vanaf donderdag 14 september is de nieuwste collectie te koop via eigen webwinkel en een aantal designwinkels: een serie producten, van sieraad tot plaid, die ontwikkeld is door 6 Nederlandse topdesigners.

Waarom designer producten?
Katja: "Producten uit landen zoals Ecuador, Nepal, Mali hebben toch altijd nog dat ambachtelijke imago. Leuke spulletjes van de plaatselijke markt die je voor een habbekrats kunt kopen. Terwijl - als je goed kijkt - het vaak zulke bijzondere producten zijn, die alleen een nieuwe invalshoek nodig hebben. We wilden graag een collectie maken, die gebaseerd is op de technieken en materialen van het land gecombineerd met de kennis van kleuren en vormen van de designer. Op deze manier komen 2 werelden samen in 1 uniek product; handgemaakte designerproducten met een bijzonder verhaal. Als ik nu de resultaten zie, ben ik zo blij en trots. Het is een zo'n mooie collectie geworden'.

Door de werkgelegenheid die de productie met zich meebrengt, verdienen de makers - vooral vrouwen - een goed eigen inkomen. Op deze manier krijgen ze meer zeggenschap over hun eigen leven. Voorheen maakten dikwijls mannen de dienst uit. Daarnaast wordt in samenwerking met Plan Nederland de winst besteed aan beroepsopleidingen voor meisjes en jonge vrouwen.

Stront uit latrines

Katja: "Ruim tien jaar geleden ben ik voor BNN naar India gegaan en zag daar de onaanraakbaren. Mensen die tot de allerlaagste sociale klasse behoren en een uitzichtloos leven leiden. Het enige wat ze mogen doen is langs de huizen zonder riolering gaan om daar de stront uit de latrines te scheppen.
Ik wilde toen meer doen dan alleen een reportage maken en met dat idee ben ik in Nederland aan de slag gegaan. Als deze mensen een beroep leren en daarin aan de slag kunnen dan zie je opeens de veerkracht, de 'we will overcome-houding'. Dat is prachtig".

Zet het zoden aan de dijk?
"Je kunt het betitelen als 'een druppel op de gloeiende plaat' maar sinds onze start zijn er zeker 7.000 mensen middels Return to Sender aan het werk. Zij kunnen nu hun kinderen naar school sturen. Educatie gecombineerd met ondernemerschap is uiteindelijk dé manier om de vicieuze cirkel van armoede te doorbreken. Zo wordt een druppel een golf."

Annemarie de Raadt
Door: Annemarie de Raadt

Zoek uit & win

We hebben met Katja een heel erg leuke verlotingsactie bedacht: laat weten welk product uit die mooie designer collectie jou het meest aanstaat. Uit de inzendingen kiest Katja 3 prijswinnaars, die hun favoriete product gaan ontvangen.
Ga naar de website van Return to Sender en kies het product uit de nieuwe collectie dat je het meest aanstaat. In je Goede klanten account lees je hoe je kans maakt om dit favoriete product te winnen.

Zoek uit & win

Mooi inkijkje
Voor AD.nl heeft Katja de videoserie Return to Sender opgenomen, waarin ze familie, vrienden én kijkers meeneemt naar de mensen, die de Return to Sender producten maken (ad.nl/video).


Profiteren van eerlijke korting? Kijk hier!
< terug

Volg ons op

Goed is...

De Goede Gids toont de gegevens én het assortiment van (web)winkels, merken, horeca en dienstverleners, die goede producten of diensten bieden. En met 'goed' bedoelen we: goed voor het welzijn van mens, dier en onze aarde. Maar hoe beoordelen we goed precies? Hier lees je de criteria

Goed voor de aarde

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor onze aarde. Het zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met energieverbruik, klimaat-neutraal geproduceerd zijn en/of 100% biologisch afbreekbaar zijn. Hier lees je de criteria

Goed voor mensen

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor de mensen, die deze producten maken. Zoals producten die rekening houden met mensenrechten of fairtrade gecertificeerd zijn. Daarnaast zijn er ook producten die specifiek goed zijn voor jouw welzijn.
Hier lees je de criteria

Goed voor dieren

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn gunstig voor dieren. Goed voor dieren zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met behoud van soorten, diervriendelijk tot stand komen en/of uit de biologische veehouderij komen. Hier lees je de criteria