Duurzame daad 14 - de Tesla-check
Denk ik aan elektrische auto's, dan denk ik aan Tesla. In zoverre heeft de marketingmachine van het merk zijn werk goed gedaan. Maar vervolgens doemen er ook bedragen op van 100.000 euro en meer, wat je voor zo'n wagen moet neertellen. Elektrisch rijden associeert dus ook met duur, te duur voor de gemiddelde mens, in ieder geval voor mij. Grappig vond ik dan ook de opmerking van oud-collega Koos. Ik zag hem laatst weer op een borrel en hij vertelde mij enthousiast dat hij tegenwoordig 'full electric' over de weg zoeft. Niets ten kwade van Koos maar ik heb hem nooit kunnen betrappen op enige interesse in het milieu of het klimaat. 'Waarom' vroeg ik dan ook verbaasd? 'Omdat het zo goedkoop is', grijnsde hij.
De grote angst: moederziel alleen op de snelweg
Daar moest ik meer van weten. Hij rijdt inderdaad geen Tesla maar een Nissan LEAF, één van 20 volledig elektrische middenklassers die er nu op de Nederlandse wegen te vinden is. Dat ontdekte ik op de website van de ANWB. Deze organisatie is bezig een compleet dossier over alle aspecten van elektrisch rijden aan te leggen. Gedegen objectieve informatie geven ze, dat zeker. Verhelderend ook het filmpje van Frank en Gert. Deze twee ANWB-mannen hebben alle volledige elektrische auto's onder de € 50.000 gecheckt. Of ze ook inderdaad het aantal kilometers halen dat door de fabrikant wordt opgegeven. Volgens mij is dat de grootste angst van elke potentiële - met name vrouwelijke - ev-rijder: 'Kom ik niet 'leeg' langs de kant van de weg te staan? Zie je het voor je: 's avonds laat op een verlaten donker weggetje dan wel moederziel alleen op de snelweg.' Het blijkt reuze mee te vallen:
kijk hier maar.
Maar de ANWB is ook supervoorzichtig. Zo durven ze niet, zoals Koos, te beweren dat op elektra rijden goedkoper is dan op benzine of diesel. Check je hun berekening over prijzen per kilometer dan zie je direct de enorme afschrijvingskosten, die ze loslaten op elektrische auto's. Reden: ze weten deze kosten gewoon nog niet omdat er nog te weinig elektrische auto's tweedehands worden aangeboden.
Kiene Koos wintDe grote vraag is nu natuurlijk wie gelijk heeft: de pessimistische ANWB of de optimistische Koos? Wie het weet mag het zeggen? Een leasemaatschappij, denk ik dan direct: hoeveel kost het om een elektrische- dan wel een benzineauto te leasen van ongeveer dezelfde aanschafwaarde? Zij hebben als het goed is tot achter de komma berekend wat een auto in de praktijk kost. Ik check een aantal maatschappijen op de Volkswagen Golf omdat dit model in beide varianten verkrijgbaar is.
En tot mijn vreugde kan ik tot de conclusie komen dat kiene Koos wint. De elektrische auto is zelfs goedkoper per maand en het scheelt ook nog 18% bijtelling. Het enige dat je als bestuurder nog hoeft te betalen zijn de brandstofkosten: per kilometer 6 cent voor elektriciteit en 10,5 cent voor benzine… het wordt tijd dat ik mijn Tesla-associatie ga bijstellen.
Door: Annemarie de Raadt