Kanjer Knaller!?

Kanjer Knaller!?Hij gaat weer vallen die Kanjerknaller. Miljoentje hier, miljoentje daar. Oh ja er gaat ook nog wat naar het goede doel. Die glamourpoppenkast komt over als een grote commerciële aangelegenheid. Blijft er daadwerkelijk geld over voor goede doelen?

Grote verleiding
Eerlijk gezegd zijn wij ook in die grote verleiding gestapt. Het zal je maar gebeuren dat de hele straat miljonair is en jij als enige niet. Maar uiteraaaard is voor ons dat goede-doelen-component de grootste verleiding geweest (bloos). Het lijkt allemaal zo ondoorzichtig. Die commerciële uitstraling, die gigantische geldbedragen, stralende bn'ers, veel te mooie prijzen en ook nog eens goed voor mens, dier en aarde. De Goede Gids duikt in de wereld achter de Nationale Goede Doelen Loterijen.

De wens voor een betere wereld
Het begon allemaal rond 1989 toen de postcode in Nederland aan de adressen werd toegevoegd. Initiatiefnemer Boudewijn Poelmann werkte daarvoor tien jaar als fondsen- en ledenwerver bij NOVIB en realiseerde zich dat er elke keer weer aparte campagnes op touw gezet moesten worden om geld te werven. Dat zette hem aan het denken: "Wat als we een continue geldbron kunnen vinden? Dan zijn de goede doelen niet afhankelijk van een enkele actie en kunnen er lange termijnplannen gemaakt worden. Hoe zouden we mensen in beweging kunnen krijgen, zodat we op vaste leden en vast bijdragen kunnen rekenen? Wat nou als je kunt winnen met je postcode? Dan ben je niet alleen, dan doet de hele straat mee en dat vergroot aanzienlijk de kans om te winnen". Die geldbron werd de loterij. Een groep filantropische pioniers is die uitdaging aangegaan en zo is de Nationale Postcode Loterij ontstaan. Later volgden onder dezelfde vlag de BankGiro Loterij en de VriendenLoterij. Ondertussen bestaat er een Zweedse, Duitse en Britse variant van de Postcode Loterij.


Achter de glamourschermen

Om echt het verschil te kunnen maken voor mens en natuur is een langetermijnplanning essentieel. Dus goede doelen mogen rekenen op een vaste bijdrage per jaar, voor een langere periode. Het blijft altijd een grote uitdaging om dat geld ook daadwerkelijk binnen te halen. Vandaar die eeuwige grootse en glamoureuze aandacht en wervingsacties. "Met vertrouwde ambassadeurs, het community gevoel en de grote geldprijzen bereik je een grote doelgroep. Dat is nodig om veel mensen te blijven enthousiasmeren. Wij willen natuurlijk graag de bedragen kunnen blijven geven waar de goede doelen op rekenen, zodat zij hun toekomstplannen ook daadwerkelijk kunnen uitvoeren. Dat is immers waar we het voor doen!", verklaart Martijn van Klaveren van de Nationale Postcode Loterij.

Sociale druk
Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen voornamelijk meedoen om de boot niet te missen, om niet als enige in hemd langs de kant te staan, mocht jouw straat in de prijzen zijn gevallen. Niet iedereen is echter gecharmeerd van die sociale druk. "Druk is natuurlijk niet de bedoeling, maar het community gevoel is wel de kracht achter de loterij. De kans om een serieuze geldprijs of een naturaprijs te winnen is groot, de maatschappelijke impact is ook groot. Goede doelen en hun projecten komen onder de aandacht en de prijzen die uitgereikt worden, stimuleren een duurzame wereld. Mooie voorbeelden zijn de fiets en het ijs van Ben en Jerry's die met zorg voor mens en natuur geproduceerd wordt", legt Van Klaveren uit.

Het verdelen van de poet
"Het grootste gedeelte van de opbrengsten gaat daadwerkelijk naar de fondsen zelf. 50% wordt verdeeld over de goede doelen die onder de hoed van de loterij vallen, 30% is prijzengeld en 20% is bestemd voor werving en organisatie, Eén keer per jaar tijdens het Goed Geld Gala worden die bedragen bekend gemaakt en via een symbolische cheque aan de verschillende goede doelen overhandigd" vertelt Van Klaveren. Om als goed doel toegelaten te worden, moeten organisaties aan duidelijke criteria voldoen. Aan de hand van de omvang, de professionaliteit van de organisatie en de financiële steun die zij zelf hebben, wordt de hoogte van de donaties bepaald.

Grote goede doelen donor
Het is jammer dat de media weinig publiceren over de filantropische insteek en achtergrond van de goede doelen loterijen. Want Novamedia en de Postcode Loterijen zijn met een bijdragen van 7,2 miljard euro de derde grootste private 'goede doelen' donor wereldwijd, na de Bill and Melinda Gates Foundation en de Britse liefdadigheidsorganisatie Wellcome Trust. Als algemeen bekend zou zijn hoeveel geld de goede kant op gaat, hoeveel mooie projecten gerealiseerd zijn en hoeveel mensen, maar ook dieren en natuur profiteren van de bijdragen, dan zou je wensen dat iedereen mee zou doen. Dat gun je je naasten, de wereld en uiteraard ook een beetje jezelf.


Marieke Veldema
Door: Marieke Veldema

Goede Doelen Loterijen

De Nationale Postcode Loterij, VriendenLoterij en BankGiro Loterij zijn onderdeel van de Nationale Goede Doelen Loterijen en dat is weer onderdeel van Novamedia. De drie doelen hebben elk hun eigen fondsen. De Nationale Postcode Loterij doneert aan goede doelen die werken aan een betere wereld voor mens en natuur. De VriendenLoterij steekt in op gezondheid, sport en welzijn en de BankGiro Loterij richt zich op culturele fondsen.

Goede Doelen Loterijen

Win een betere wereld!
De bedragen worden daadwerkelijk goed besteed. Het VUmc Cancer Center, bijvoorbeeld, is gerealiseerd met geld van de Vriendenloterij en de Hermitage Amsterdam met geld van de BankGiro Loterij. De Postcode Loterij steunt 99 maatschappelijk doelen voor natuur, mens en dierenwelzijn in binnen- en buitenland.






De Goede Gids

Ook wij mogen genieten van de warme armen van de Nationale Postcode Loterij. Elk nieuw lid van de Loterij krijgt een jaar lang een lidmaatschap van de Goede Gids cadeau! Dat is mooi want zo weten steeds meer mensen de weg te vinden naar bedrijven die goed ondernemen met zorg voor mens dier en aarde.

Profiteren van eerlijke korting? Kijk hier!
< terug

Volg ons op

Goed is...

De Goede Gids toont de gegevens én het assortiment van (web)winkels, merken, horeca en dienstverleners, die goede producten of diensten bieden. En met 'goed' bedoelen we: goed voor het welzijn van mens, dier en onze aarde. Maar hoe beoordelen we goed precies? Hier lees je de criteria

Goed voor de aarde

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor onze aarde. Het zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met energieverbruik, klimaat-neutraal geproduceerd zijn en/of 100% biologisch afbreekbaar zijn. Hier lees je de criteria

Goed voor mensen

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor de mensen, die deze producten maken. Zoals producten die rekening houden met mensenrechten of fairtrade gecertificeerd zijn. Daarnaast zijn er ook producten die specifiek goed zijn voor jouw welzijn.
Hier lees je de criteria

Goed voor dieren

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn gunstig voor dieren. Goed voor dieren zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met behoud van soorten, diervriendelijk tot stand komen en/of uit de biologische veehouderij komen. Hier lees je de criteria