Duurzame daad 19 - geruisloos switchen van bank

Duurzame daad 19 - geruisloos switchen van bankDe salarisverhoging van ING topman Hamers is van de baan. Te veel tumult én te veel klanten, die de bank de rug toe keerden, werd als reden gegeven. Het zou gaan om een paar duizend overstappers naar Triodos of de ASN bank. ING heeft 8 miljoen particuliere rekeninghouders. Er is dus duidelijk geen sprake van een massale exodus, terwijl de verontwaardiging over het miljoen van Hamers ongekend fel is. Is de overstap naar een andere bank echt zo'n 'hell of a job'?

Mijn bankrekeningnummer bevat slechts 6 cijfers. Door de overgang naar IBAN zijn er wel een boel nullen bij gekomen maar de basis zijn slechts de zes cijfers die ik jaren geleden als klant van de Postgiro kreeg. De Postgiro ging over in de Postbank en heet nu ING. Ik ben dus al een eeuwigheid met hetzelfde nummer bij dezelfde bank. Kom daar maar eens van los. En toch zal het moeten, besefte ik toen ik in vorig jaar het idee kreeg van mijn 100 duurzame daden. Want niet alleen vanwege dit recente akkevietje, ook op andere terreinen doet mijn bank het niet zo best.

Geld voor wapenhandel
Net als bij verzekeringen kun je via de Eerlijke Geldwijzer ontdekken hoe goed of liever hoe slecht jouw bank omgaat met het geld dat jij bij deze financiële instelling in bewaring geeft. Investeert het in wapenhandel of natuurprojecten, probeert het zijn miljoenen te verdienen met fossiele brandstoffen of met duurzame energie etcetera.

De ING scoort - zoals overigens de meeste banken - middelmatig tot slecht op de meeste gebieden en daarom is een overstap voor mij onvermijdelijk. Een gedachte, die ik echter het liefst zo ver mogelijk voor me uitschuif: het kan ook daad nummer 100 worden, hield ik mezelf gemakshalve voor. Switchen van bank associeert met ingewikkeld en eng. Dat geldt niet alleen voor mij. (Er zijn meer mensen, die van partner veranderen dan van bank, las ik laatst). Tot ik begin februari een even voor de hand liggend als lumineus ingeving kreeg: de overstap hoeft niet van de ene op de andere dag, je kunt ook stapje voor stapje.

Sterfhuisconstructie
Als eerste opende ik een rekening bij de ASN bank en met een nieuwe betaalpas op zak gingen daarmee direct alle betalingen van mijn dagelijkse boodschappen over. Daarna volgde de automatische incasso van een nieuwe verzekering en een telefoonabonnement. In feite zijn het de automatische incasso's van bijvoorbeeld gemeentebelastingen, energie of abonnementen die de meeste hoofdbrekens kunnen geven. Tegenwoordig heb je echter bij elke instantie, waar je geld aan moet betalen een eigen account. Daar kun je heel makkelijk je rekeningnummer wijzigen. Bij mij was het in een avondje gepiept. Nu heb ik geen werkgever aan wie ik mijn nieuwe rekeningnummer moet doorgeven, maar ook dat lijkt me geen onoverkomelijke daad. Langzaam maar zeker drogen de transacties via mijn ING-rekening op. Het doet me denken aan een sterfhuisconstructie en dat vind ik in deze wel een mooie vergelijking. Zo blijkt de verandering van bank uiteindelijk heel eenvoudig.

Ik houd mijn oude rekeningnummer nog even aan om zeker te weten dat er niets meer onverwachts af- of bij komt maar volgens mij is dan de switch geruisloos gemaakt en kan ik mijn oude vertrouwde rekening opzeggen. Geruisloos, dat is wel jammer van deze constructie. Misschien wacht ik ermee tot een nieuw akkevietje.


Annemarie de Raadt
Door: Annemarie de Raadt

De uitdaging:
52 duurzame daden

Je zou verwachten dat ik als 'vrouw achter de Goede Gids' een uiterst duurzaam leven leidt: geen auto bezit, nooit vlieg, mijn huis tot max 18 graden verwarm, geen vlees eet en verder louter biologisch, alleen verantwoorde kleding koop, bij de juiste bank bankier… helaas. Ik ben zoals de gemiddelde consument: wat lui en gemakzuchtig aangelegd, met een lichte hang naar luxe.
Maar ik wíl wel! Dus ga ik komend jaar 52 duurzame daden in mijn leefpatroon opnemen. Elke week één. Soms kleine, soms grote, die bij elkaar heel veel zoden aan de dijk zetten. Vind je het niet leuk om mee te doen?


Profiteren van eerlijke korting? Kijk hier!
< terug
Dit interesseert je wellicht ook

Volg ons op

Goed is...

De Goede Gids toont de gegevens én het assortiment van (web)winkels, merken, horeca en dienstverleners, die goede producten of diensten bieden. En met 'goed' bedoelen we: goed voor het welzijn van mens, dier en onze aarde. Maar hoe beoordelen we goed precies? Hier lees je de criteria

Goed voor de aarde

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor onze aarde. Het zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met energieverbruik, klimaat-neutraal geproduceerd zijn en/of 100% biologisch afbreekbaar zijn. Hier lees je de criteria

Goed voor mensen

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor de mensen, die deze producten maken. Zoals producten die rekening houden met mensenrechten of fairtrade gecertificeerd zijn. Daarnaast zijn er ook producten die specifiek goed zijn voor jouw welzijn.
Hier lees je de criteria

Goed voor dieren

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn gunstig voor dieren. Goed voor dieren zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met behoud van soorten, diervriendelijk tot stand komen en/of uit de biologische veehouderij komen. Hier lees je de criteria