Een wereld van verschil

Een wereld van verschil'Elke euro, goed besteed maakt een wereld van verschil.' Deze zin verwoordt waar het bij de Goede Gids om draait: door ons koopgedrag bepalen wij consumenten voor een groot deel hoe de wereld er uitziet. Laten wij bedrijven links liggen, die er een potje van maken en kiezen we voor ondernemingen, die zorg hebben voor mens, dier en onze aarde: het maakt een wereld van verschil. Want de bedrijven, die mensenrechten schenden, het milieu vervuilen of dieren mishandelen zullen bij gebrek aan klandizie simpelweg verdwijnen. Mooier én makkelijker kan eigenlijk niet!

Inhaalrace
Enkele jaren geleden werkte ik als MVO-manager bij de elektroretailer BCC, die het voortouw wilde nemen in de verduurzaming van de elektronicabranche. Ik deed daar een opvallende ontdekking. Een toenemend aantal klanten begon te vragen om energiezuinige apparaten, vanwege het milieu en omdat het nu eenmaal geld uitspaart. Daardoor ontstond er een inhaalrace tussen fabrikanten; wie kan de meest energiezuinige koelkast, droger of televisie produceren? Het gevolg: het huidige energieverbruik van huishoudelijke apparaten is een fractie van 10 jaar geleden en energieslurpers worden niet of nauwelijks meer gemaakt. Vorig jaar zijn ze door de EU verboden, maar dat lijkt toch een beetje mosterd na de maaltijd.

Plofkip en foute chocolade uit de gratie

Mooie voorbeelden
Tal van mooie voorbeelden laat hetzelfde zien. Door publiciteit over slavenarbeid in de cacaobranche, lieten we massaal foute chocoladeletters links liggen en verdwenen ze uit de schappen. De plofkip raakt steeds meer uit de gratie, dus doen supermarkten hun best om beter kippenvlees aan te bieden. Het omgekeerde is ook het geval: de verkoop van biologisch voedsel heeft de laatste jaren een vogelvlucht genomen. Niet alleen omdat we onze eigen gezondheid belangrijk vinden, maar ook omdat het welzijn van het milieu en de dieren ons aan het hart gaat. Het gevolg is prachtig: door de stijgende verkoop, daalt de prijs, waardoor de afzet weer verder kan stijgen omdat de prijs steeds minder een struikelblok wordt om voor biologisch te kiezen.

Gigagoed betaalbaar
Tja, die prijs! Het is nog altijd zo dat de productieprijs van eerlijk gemaakte artikelen hoger ligt. Daarom ben ik zo blij met ons net geopende Gigagoede Winkeltje. Want daar vind je allemaal producten, die met liefde voor mens, dier en onze aarde zijn gemaakt. Dus normaal wat aan de prijs. Maar met behulp van TeGoedjes, die je als Goede klant ontvangt zijn deze al deze cadeaus ook gigagoed betaalbaar. Zo kun je zonder aarzeling kiezen voor goed en daar vaart de wereld wel bij.

Let op: je bereikt het Gigagoede Cadeauwinkeltje via je Goede klanten account.

Ik wens je een fijne dag,
Annemarie de Raadt

Hier lees je eerdere blogs van mijn hand.



Profiteren van eerlijke korting? Kijk hier!
< terug

Volg ons op

Goed is...

De Goede Gids toont de gegevens én het assortiment van (web)winkels, merken, horeca en dienstverleners, die goede producten of diensten bieden. En met 'goed' bedoelen we: goed voor het welzijn van mens, dier en onze aarde. Maar hoe beoordelen we goed precies? Hier lees je de criteria

Goed voor de aarde

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor onze aarde. Het zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met energieverbruik, klimaat-neutraal geproduceerd zijn en/of 100% biologisch afbreekbaar zijn. Hier lees je de criteria

Goed voor mensen

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor de mensen, die deze producten maken. Zoals producten die rekening houden met mensenrechten of fairtrade gecertificeerd zijn. Daarnaast zijn er ook producten die specifiek goed zijn voor jouw welzijn.
Hier lees je de criteria

Goed voor dieren

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn gunstig voor dieren. Goed voor dieren zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met behoud van soorten, diervriendelijk tot stand komen en/of uit de biologische veehouderij komen. Hier lees je de criteria