Jeans van goede komaf

Jeans van goede komaf

Het zal je wel bekend zijn: die oude vertrouwde jeans is vaak van dubieuze komaf. Het begint met de stof: katoen. De traditionele katoenteelt is - zacht gezegd - een gigantische belasting voor mens en milieu. Om één kilo katoen te telen is ongeveer 10.000 liter water nodig. Dat is al snel 7000 liter per spijkerbroek. Meestal valt het niet als regen uit de lucht, maar wordt het onttrokken aan rivieren, meren of ondergrondse bronnen. Daardoor ontstaan watertekorten voor de lokale bevolking en wordt de bodem aangetast.

Die oude vertrouwde jeans is
vaak van dubieuze komaf

Tien eetlepels gif
Om insecten te bestrijden, wordt er gemiddeld twee keer per week met chemicaliën gespoten en dan ook nog een keer om de katoenbollen makkelijker te kunnen plukken. Een kwart van alle insecticiden en een tiende van alle pesticiden op de wereld zijn nodig om katoen te maken. Voor elk paar jeans wordt zo'n 10 eetlepels bestrijdingsmiddelen gebruikt. Die gifstoffen zijn schadelijk voor de landarbeiders en de akkers. De grond raakt zo uitgeput, dat alleen met kunstmeststoffen nieuwe teelt mogelijk is.

Om katoen in kleding te verwerken wordt het eerst met chloor gebleekt. Dan krijgt het een chemische fixeerlaag om verfstoffen te laten hechten. Doorgaans wordt hiervoor formaldehyde gebruikt, een zeer giftige stof die volgens Europese standaarden maar in een kleine hoeveelheid toegepast mag worden. Om dat mooie jeansblauw te laten hechten is echter een hoge dosis noodzakelijk.

Hip doet huilen
Dan wordt het chloor er weer bijgehaald om de spijkerbroek die hippe stonewash look te geven. Arbeiders krijgen problemen met ogen, huid en ademhaling tijdens lange werkdagen in een ongezonde omgeving tegen een schamel loon. Water van rivieren in de omgeving kleurt blauw door de verfbaden om daarna de landbouwvelden te irrigeren…

Het kan ook anders!
Er zijn jeansmerken, die het anders doen; ze gebruiken biokatoen, waarbij insecten bestreden worden met andere beestjes. Voor de verfbaden worden natuurlijke pigmenten ingezet, terwijl de arbeiders in een gezonde omgeving gedurende normale werktijden en voor een leefbaar loon aan de slag zijn. Of nog slimmer; ze recyclen oude jeans en maken daar weer hele mooie nieuwe van. Voor de winkelprijs van de spijkerbroek maakt het eigenlijk niet uit... De conclusie van het hele verhaal hoeft niet eens vermeld te worden, toch? Hier rechts zie je de beste merken.

Wil je zien hoe er in de reguliere jeansindustrie gewerkt wordt? China Blue geeft een mooi beeld:





Top of the bill

Nederland behoort tot de top als het gaat om merken, die goede spijkerbroeken maken. In ons lijstje aanraders staan maar liefst 4 namen van Hollandse bodem.

Kings of Indigo zoekt het vooral in innovatie. Het Neder- landse merk gebruikt nieuwe stoffen en technieken om haar jeans zo duurzaam mogelijk te producten en zo lang mogelijk mee te laten gaan. Recycle, repair en reuse is haar credo.
Je ontvangt als Goede klant 15% korting in KOI webwinkel

Bij het Nederlandse Mud Jeans kun je jeans kopen of leasen en na gebruik weer inleveren. Terwijl jij switcht naar het laatste model, wordt de stof van je oude jeans tot prachtige nieuwe denim gerecycled. Dat scheelt water, gif en grondstoffen. Én jij bent altijd up-to-date.
Kijk HIER voor de verkoopadressen.

Nudie Jeans is een hip denim merk uit Zweden, dat zweert bij slow fashion: 'hoe langer je jeans draagt, des te meer karakter 'ie krijgt'. Vandaar hun reparatieservice. Ze zijn lid van Fair Wear en al hun denim wordt van biologische katoen gemaakt. Kijk HIER voor de storelocator.

Kuyichi switchte als eerste jeansmerk over op de biokatoen. Nu gebruikt ze ook gerecyclede denim en polyester. Haar all seasons basiscollectie wordt aangevuld met fijne tops en truien, ook van duurzame materialen en Fair Trade geproduceerd. Kijk HIER voor verkoopadressen.

Zijn de meeste Nederlandse jeansmerken nieuw, het Deense mannenmode label Knowledge bestaat al 40 jaar en heeft duurzaamheid al sinds oprichting hoog in het vaandel staan. De collectie wordt vervaardigd uit 100% biologisch katoen, aangevuld met andere duurzame materialen, zoals gerecycled plastic uit de zee. Je koopt Knowledge bij een aantal Goede (web)winkels.

Geen slechte keuze

Koop je het liefst jeans van een groot bekend merk, dan is het Nederlandse G-star geen slechte keuze. Het is lid van Made-By en heeft de Rank-a-brand C-status. Dit betekent dat G-star zeker bewust bezig is qua milieu en arbeids-omstandigheden, maar (vanwege concurrentie?) nog niet altijd de goede keuzes maakt. HIER vind je de storelocator.

Profiteren van eerlijke korting? Kijk hier!
< terug

Volg ons op

Goed is...

De Goede Gids toont de gegevens én het assortiment van (web)winkels, merken, horeca en dienstverleners, die goede producten of diensten bieden. En met 'goed' bedoelen we: goed voor het welzijn van mens, dier en onze aarde. Maar hoe beoordelen we goed precies? Hier lees je de criteria

Goed voor de aarde

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor onze aarde. Het zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met energieverbruik, klimaat-neutraal geproduceerd zijn en/of 100% biologisch afbreekbaar zijn. Hier lees je de criteria

Goed voor mensen

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor de mensen, die deze producten maken. Zoals producten die rekening houden met mensenrechten of fairtrade gecertificeerd zijn. Daarnaast zijn er ook producten die specifiek goed zijn voor jouw welzijn.
Hier lees je de criteria

Goed voor dieren

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn gunstig voor dieren. Goed voor dieren zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met behoud van soorten, diervriendelijk tot stand komen en/of uit de biologische veehouderij komen. Hier lees je de criteria