This is not a t-shirt

This is not a t-shirt
  • Hoe een simpel t-shirt het verschil kan maken>>

    Hoe maak je van een moeilijke situatie iets moois? Die vraag stelde Maarten Hunink zichzelf, terwijl hij aan het werk was in een vluchtelingenkamp in Griekenland. De situatie van vluchtelingen in Griekenland is schrijnend en er is weinig uitzicht op verbetering. Daar moet verandering in komen, dacht hij. Met het project 'This is not a T-shirt' is hij vastbesloten om werkgelegenheid te creëren voor vluchtelingen, door samen met hen een te gek product te ontwikkelen. En het T-shirt, dat is nog maar het begin.

    nieuwsbron

Global Change Award

Global Change Award
  • Help H&M met het verdelen van de poet>>

    Je moet van de H&M geen altruïsme verwachten, hoeft ook niet. De 1 miljoen euro die ze gaan toekennen aan het meest innovatieve mode-idee heeft vooral een hoge pr-waarde. Maar dat is niet het enige motief om deze wedstrijd op te zetten. Het levert wellicht ook een bruikbare nieuwe techniek op, die de modebranche kan verduurzamen. Dit jaar zijn er maar liefst 2.600 inzendingen afkomstig uit 151 landen. Er is duidelijk geen tekort aan ideeën. Bijvoorbeeld textiel maken uit voedselrestanten of katoen en polyester in een stof van elkaar scheiden om te kunnen hergebruiken.
    Je kunt nu op de 5 geselecteerde finalisten stemmen. Het idee dat de meeste stemmen krijgt, ontvangt het grootste deel van de prijzenpot om het van de tekentafel ook daadwerkelijk te ontwikkelen tot bruikbare techniek.

    nieuwsbron

Nieuwe trend

Nieuwe trend
  • Haantjes aan de scharrel bij Kipster>>

    Het persbericht klinkt wat wrang: eierproducent Kipster heeft alle broertjes van zijn legkippen groot gebracht en nu liggen ze geslacht en al bij de Lidl!
    Toch is het bijzonder en goed nieuws. Normaal gesproken worden de haantjes in de eierindustrie - eenmaal uit het ei gekropen - direct vergast. Zelfs dat korte leven van zo'n kuikentje is gevuld met een overdosis stress.
    Kipster is een bijzondere eierproducent die een waar walhalla voor zijn legkippen heeft gecreëerd. Niet alleen mogen de kippetjes er voor en na hun 'werk' naar hartenlust rondscharrelen. Ook de 'nutteloze' haantjes hebben daar een best bestaan. Uiteindelijk eindigt ook hun leven in de supermarkt als Hollandse Haanburger, maar daar zijn wel een paar gelukkige weken aan vooraf gegaan.

    nieuwsbron

Belangrijke verkiezing

Belangrijke verkiezing
  • Wie was in 2017 de groenste politicus?>>

    Het levert wellicht geen zetels op maar toch is het een belangrijke verkiezing: wie is de groenste politicus van het afgelopen jaar 2017? Na de nominatieperiode is het nu aan de kiezer om één van de zes kanshebbers dichterbij deze titel te brengen. Stemmen kan via www.groenstepoliticus.nl.

    Natuurmonumenten organiseert de verkiezing nu alweer voor de tiende keer. De genomineerden zijn Abdeluheb Choho (wethouder, D66), Carla Dik-Faber (Tweede Kamerlid, ChristenUnie), Gerben-Jan Gerbrandy (Europarlementariër, D66), Mario Jacobs (wethouder GroenLinks), Govert van Oord (wethouder OGP Midden-Delfland) en Joost van Oostrum (burgemeester, VVD). Zij sprongen bij zowel publiek als Natuurmonumenten in het oog vanwege hun inzet voor een groenere wereld, hun daadkracht en volharding. Op de website www.groenstepoliticus.nl staat per kandidaat een overzicht van de door hen behaalde resultaten.
    Stemmen kan tot en met zondag 18 februari. Uit de drie kandidaten met de meeste stemmen kiest de jury de winnaar. Deze wordt bekend gemaakt in de live-uitzending van VARA Vroege Vogels op zondag 11 maart (NPO Radio1).

    nieuwsbron

Tweede kans voor niet verkochte kleding

Tweede kans voor niet verkochte kleding
  • Een heuse Viktor & Rolf mét een goed verhaal >>

    Nog één week en dat kun je bij Zalando Viktor & Rolf kleding kopen voor prijzen die variëren tussen de € 50 en € 250. Nu is dat nog niet eens breaking news, wel dat deze kleren allemaal gemaakt zijn van onverkochte kleding, die anders in de vuilverbranding terecht zou komen.
    Het Nederlandse ontwerpersduo stapten vorig jaar naar Zalando met het idee om een statement te maken tegen de verspilling van grondstoffen in de kledingindustrie. Niet alle onverkochte kleding wordt vernietigd, Een deel wordt bijvoorbeeld opgekocht door Goede doelen voor verspreiding in Oost Europa, Afrika of Azië. Maar toch worden er jaarlijks voor de Nederlandse markt 1 miljoen artikelen geproduceerd, die nooit worden gedragen. Een klein gedeelte daarvan kan krijgt nu een tweede kans door de remake van Viktor & Rolf. Zalando zag wel wat in het idee, al was het maar vanwege de publiciteit.
    De collectie, die vanaf 1 februari te koop is (zie nieuwsbron) bestaat uit zeventien items voor vrouwen.

    nieuwsbron

Puntgaaf hoeft niet meer

Puntgaaf hoeft niet meer
  • Gaaf initiatief tegen voedselverspilling>>

    De hoeveelheid voedsel, die niet op een bord terecht komt is immens en elk initiatief om voedselverspilling tegen te gaan wordt met enthousiasme ontvangen. Zo zijn Ekoplaza en Eosta een pilot gestart om niet puntgave groente en fruit toch te gaan verkopen. Werden de kromme komkommers, niet zo rode paprika's, appels met een vlekje of te kleine citroenen zo doorgedraaid, nu kun je ze tegen een mooie prijs bij de Ekoplaza kopen. Ook worden overschotten niet meer doorgedraaid maar alsnog aangeboden. De pilot is een succes en daarom wordt het initiatief uitgebreid naar de overige winkels.

    nieuwsbron

Tijd voor actie

Tijd voor actie
  • Vergeet het gekriebel, help ze een handje>>

    Afgelopen week brachten onderzoekers naar buiten dat de insectenpopulatie in Duitse natuurgebieden de afgelopen 25 jaar met 75% is afgenomen. Ook in Nederland is dit een groot probleem door de verstedelijking, al het asfalt en de landbouw. Nu zijn insecten nooit echt populair geweest, vanwege de steken of het gekriebel maar biologen en ecologen maken zich grote zorgen, want we hebben ze wel hard nodig. Als voedsel voor andere dieren maar ook voor het bestuiven van gewassen en het afbreken van organisch materiaal. Hoogste tijd om in actie te komen. Gelukkig bestaan er ook mooie initiatieven om het tij te keren. Doe je mee?
    Lees verder bij nieuwsbron

    nieuwsbron

Circulaire Zweedse shopping mall

Circulaire Zweedse shopping mall
  • Eindeloos shoppen zonder footprint >>

    Het Zweedse winkelcentrum ReTuna (120 km vanaf Stockholm) bevat vijftien winkels, die van alles verkopen: van planten tot audio-apparatuur; van fietsen tot kleding. Alle spullen, die je er vindt zijn gemaakt van hergebruikte materialen. 'Renovatie', 'reparatie' en 'creatief hergebruik' vormen de sleutelwoorden tot het succes van dit innovatieve winkelcentrum. Je kunt er ook je afgedankte spullen inleveren. De medewerkers van ReTuna knappen ze op en daarna gaan ze weer de verkoop in. Zo kun je in deze mall eindeloos shoppen zonder een piezeltje extra footprint.

    nieuwsbron

Jij een rol, zij een wc

Jij een rol, zij een wc
  • Door dit wc-papier kunnen andere mensen ook naar de wc >>

    Het wc-papier van The Good Roll is om meerdere redenen een goed product. Allereerst omdat het gemaakt is van 100% gerecyclede papiervezels. Daarna omdat 50% van de netto winst naar de Stichting Stimavo gaat. Een derde van de wereldbevolking heeft namelijk geen toegang tot een toilet en Stimavo doet daar wat aan.
    Want waar goede toiletten zijn, kan de hygiëne met sprongen vooruitgaan, met name op publieke plekken als scholen. Met het geld dat Stimavo van The Good Roll ontvangt, gaan ze in Oeganda aan de slag. Verder claimt The Good Roll ook dat dit papier prettig in het gebruik is. Ook mooi meegenomen, natuurlijk.

    Goed idee? Je kunt een abonnement nemen, zodat je zelf nooit meer met rollen hoeft te slepen. Meer weten? Dat is te vinden in de nieuwsbronlink.

    nieuwsbron

Een plusje voor PLUS

Een plusje voor PLUS
  • CO2 compensatie met een gouden randje >>

    Alle supermarkten van PLUS zijn - als eerste in Nederland - met Fairtrade gecertificeerde carbon credits klimaatneutraal gemaakt. Dit houdt in dat het project, waarmee PLUS haar CO2 uitstoot compenseert echt een verschil maakt voor mensen in ontwikkelingslanden. Het Fairtrade gecertificeerde Clean Cookstove project in India is opgezet door FairClimateFund en heeft inmiddels aan meer dan 18.000 huishoudens schone houtovens, Chulika's genaamd, verstrekt.
    Enthousiast geworden? Je kunt als particulier ook je eigen CO2 met dit project compenseren. Klik daarvoor op Nieuwsbron.

    nieuwsbron

Gifvrije lelies

Gifvrije lelies
  • Het ei of wellicht de kip van Columbus >>

    Lilies of Life, een leliekweker uit Rijnsburg heeft een pracht van een oplossing om onkruid en ongewenste beestjes uit zijn kassen te weren. Gewoonlijk wordt er flink op los gespoten maar bij Lilies of Life scharrelt vrolijk een aantal kippen rond. Oude legkippen, die anders in de soep zouden belanden, genieten nu van een comfortabele oude dag. Ze eten alles wat niet thuishoort in de kas, maar laten de bloemen ongemoeid, die nu zonder bestrijdingsmiddelen uitgroeien tot sterke mooie lelies. Dat scheelt vele kilo's gif per jaar.

    nieuwsbron

Goed en gemakkelijk

Goed en gemakkelijk
  • De meest diervriendelijke maaltijdboxen >>

    Maaltijdboxen zijn in opmars. Geen wonder, want ze zijn ideaal voor wie geen zin heeft om boodschappen te doen. Belangrijker is wellicht nog wel de opluchting om verlost te zijn van die dagelijkse vraag: 'wat zullen we nu weer eens eten vanavond'.
    Alleen komt er wel een prangende vraag voor in de plaats: hoe zit 't met de kwaliteit van de boodschappen in de box? Wakker Dier heeft in samenwerking met Rank-a-brand de meest populaire maaltijdboxen getest op diervriendelijkheid en gelukkig is het bij geen enkele slecht gesteld.
    Wil je de beste dan kun je kiezen uit BeeBox en BeterBio, beide staan vermeld in de Goede Gids. De Beebox heeft nog een leuke aanbieding voor Goede klanten.

    nieuwsbron

Nieuw: de e-plane

Nieuw: de e-plane
  • Grote doorbraak in elektrisch vliegen >>

    Siemens heeft een elektromotor ontwikkeld waarmee hybride-elektrisch aangedreven vliegtuigen met vier of meer zitplaatsen tot de mogelijkheden gaat behoren. Met deze record-motor is een eerste vlucht voor publiek gemaakt op de luchthaven Schwarze Heide nabij Dinslaken in Duitsland. De verdere ontwikkeling gaat snel. Volgens een enthousiaste CEO van Siemens zullen er in 2030 vluchten gemaakt kunnen worden van zo'n 1000 kilometer met aan boord 100 passagiers.

    nieuwsbron

Wakkere winkelaar

Wakkere winkelaar
  • Nooit meer kiezen tussen goed en goedkoop >>

    Het is niet nieuw, maar het verdient zeker een keer extra aandacht: de Wakkere Winkelaar nieuwsbrief van Wakker Dier.
    Wat is dit overzicht van diervriendelijke aanbiedingen tot handig! Wakker Dier inventariseert wekelijks bij alle supermarktketens welk biologisch vlees, zuivel of vleesvervanger in de reclame is. Zo hoeft de prijs nooit meer een obstakel te zijn om voor diervriendelijk te kiezen! Je vraagt 'm aan bij Wakker Dier

    nieuwsbron

Schone boodschappen

Schone boodschappen
  • Picnic bezorgt boodschappen elektrisch >>

    Het gaat de goede kant op: het bedrijfsleven heeft vorig jaar voor bijna 5 miljard geïnvesteerd in energiebesparende en andere milieumaatregelen! Om een leuk voorbeeld daarvan te geven: de nieuwe online supermarkt Picnic heeft zelf een elektrisch bezorgwagentje ontwikkeld, waarmee ze al haar boodschappen schoon en stil bij haar klanten aflevert. Nu nog alleen in de regio Utrecht maar hopelijk heel snel in de rest van Nederland. Wat zou het schelen als alle bezorgdiensten dit zouden doen!

    nieuwsbron

Goede investering van Beyonce

Goede investering van Beyonce
  • Miljoenen meloenen gered van de ondergang>>

    Beyonce gaat investeren in WTRML Wtr, een bedrijf dat misvormde watermeloenen, die anders worden vernietigd, gaat opkopen om er sap en veevoer van te maken. Jaarlijks worden er nu zeker 360 miljoen imperfecte watermeloenen vernietigd.

    In Nederland worden steeds meer soortgelijke initiatieven gestart. Zo maakt het bedrijf Kromkommer de lekkerste soepen van doorgedraaide groenten en laat Beebox van licht beschadigd fruit heerlijke biologische sappen persen, die je nu als Goede klant als cadeautje ontvangt bij je eerste bestelling: klik hier voor meer info.

    nieuwsbron

Volg ons op

Goed is...

De Goede Gids toont de gegevens én het assortiment van (web)winkels, merken, horeca en dienstverleners, die goede producten of diensten bieden. En met 'goed' bedoelen we: goed voor het welzijn van mens, dier en onze aarde. Maar hoe beoordelen we goed precies? Hier lees je de criteria

Goed voor de aarde

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor onze aarde. Het zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met energieverbruik, klimaat-neutraal geproduceerd zijn en/of 100% biologisch afbreekbaar zijn. Hier lees je de criteria

Goed voor mensen

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor de mensen, die deze producten maken. Zoals producten die rekening houden met mensenrechten of fairtrade gecertificeerd zijn. Daarnaast zijn er ook producten die specifiek goed zijn voor jouw welzijn.
Hier lees je de criteria

Goed voor dieren

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn gunstig voor dieren. Goed voor dieren zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met behoud van soorten, diervriendelijk tot stand komen en/of uit de biologische veehouderij komen. Hier lees je de criteria