Startup van de maand - Thijstea

Geld laten groeien door het op een spaarrekening weg te zetten, heeft anno 2017 écht geen zin meer. Interessanter - en leuker - is het om je geld te investeren in crowdfunding. De Goede Gids licht iedere maand de boeiendste projecten voor je uit. Deze maand: Thijstea

Thijs en Thomas - twee vrienden uit Utrecht - brouwen sinds 2015 iced tea met vers fruit. Chef-kok Thijs kwam op het idee toen hij een medewerker van een groentewinkel een kist aardbeien zag weggooien die te 'oud' was om te verkopen, maar nog wel vers. Thijs vroeg of hij de aardbeien mocht overnemen en sloeg aan het brouwen en creëren met het fruit. Café-eigenaar Thomas was na het proeven van de iced tea direct verkocht en wilde een kratje in zijn zaak verkopen.

Een derde verspild
Een derde van de totale fruitproductie in Nederland beland in de afvalbak omdat het fruit te dik, te krom of te lelijk zou zijn. Thijs en Thomas gebruiken deze 'mislukkelingen' maar al te graag in hun verse iced tea en belasten daarmee onze planeet minder en dragen actief bij aan het terugdringen van voedselverspilling.

De iced tea blijkt een groot succes. Inmiddels verkopen de heren 7.000 flesjes per maand in de smaken: Appel-Brandnetel & Zwarte thee en Gember-Citroen & Moringa thee. Omdat het niet te voorspellen is welk fruit er overblijft heeft het duo ook een seizoensgebonden limonade: Aardbei-Rabarber & Zwart thee.

Omdat Thijs en Thomas zich in de toekomst graag uit willen breiden, vragen ze support via crowdfunding. Als ze 50.000 euro binnen weten te halen, kunnen ze 4.860 kilo aan fruit redden van verspilling. Op hun site schrijven ze: "We willen een lokaal product tot een nationaal merk maken. Door actief te werken met verspild fruit en mensen te laten genieten van een heerlijke frisdrank, leveren we een actieve bijdrage aan de afname van fruitverspilling én het creëren van bewustwording bij onze drinkers."

Thijstea supporten? Dat kan via de site Crowdaboutnow.nl




Profiteren van eerlijke korting? Kijk hier!
< terug

Volg ons op

Goed is...

De Goede Gids toont de gegevens én het assortiment van (web)winkels, merken, horeca en dienstverleners, die goede producten of diensten bieden. En met 'goed' bedoelen we: goed voor het welzijn van mens, dier en onze aarde. Maar hoe beoordelen we goed precies? Hier lees je de criteria

Goed voor de aarde

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor onze aarde. Het zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met energieverbruik, klimaat-neutraal geproduceerd zijn en/of 100% biologisch afbreekbaar zijn. Hier lees je de criteria

Goed voor mensen

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor de mensen, die deze producten maken. Zoals producten die rekening houden met mensenrechten of fairtrade gecertificeerd zijn. Daarnaast zijn er ook producten die specifiek goed zijn voor jouw welzijn.
Hier lees je de criteria

Goed voor dieren

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn gunstig voor dieren. Goed voor dieren zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met behoud van soorten, diervriendelijk tot stand komen en/of uit de biologische veehouderij komen. Hier lees je de criteria