Onze geurpapillen zijn toe aan een reset

Onze geurpapillen zijn toe aan een resetWe willen sterke geursensaties
De afgelopen decennia zijn we gewend geraakt aan sterke, lang houdende geuren. We willen een instant geursensatie ervaren en daar geen moeite voor hoeven doen. We willen een aantal uren achter elkaar lekker ruiken. We willen ook graag dat een ander een vleugje van ons parfum kan opvangen en tegelijkertijd verafschuwen we de walmen in parfumeriezaken. Als je dan een heel puur geurproduct gebruikt, denk je misschien: nou, ik ruik nauwelijks wat. Of: die geur is zo weer weg. Zonde van mijn geld. Dit gevoel heb ik zo vaak gehad. Qua ingrediënten vond ik sommige producten geweldig, maar ik vond ze te subtiel en miste die sterke geursensatie. Tot ik me realiseerde dat dat iets zei over mijn verpeste geurpapillen en niet over de kwaliteit van deze producten. Deze geuren kunnen prima worden waargenomen, mits je je geurpapillen de ruimte geeft.

Weer leren ruiken
We kunnen het pure, het kleine en het subtiele niet meer zo makkelijk waarderen. Zoals we door puur eten weer echt leren proeven en smaken weer beter kunnen onderscheiden, zo wilde ik door het gebruik van pure geurproducten ook weer beter leren ruiken. Dat was geen makkelijke opdracht.
Er is geurenruis om ons heen van uitlaatgassen, huisluchtjes, geuren van andere verzorgingsproducten, de geur van andere mensen, enzovoort. Om daar doorheen de subtiele aroma's van zuivere etherische oliën waar te nemen en ervan te genieten, dat vraagt concentratie, aandacht en liefde. Daar kun je jezelf wel in trainen. Steek een zuivere geurkaars aan, smeer wat geurbalsem op je pols of was je met een stuk zeep. Probeer je vervolgens te focussen op die aroma's. Soms ruik je ze maar heel even, soms wat langer. Maar op het moment dat je ze waarneemt, geniet je. Als je dat een paar keer doet, ga je de geuren sneller herkennen en kun je er ook meer van genieten. Dat is mindful ruiken.

Het plezier van zuivere aroma's
Het idee dat een geurtje heel goed en langdurig te ruiken moet zijn, heb ik losgelaten. Het is gewoon niet haalbaar met zuivere aroma's. Wat is er eigenlijk mis met af en toe heel even? Is dat niet juist veel lekkerder, omdat het dan elke keer weer bijzonder is? Als ik nu gebruikmaak van een geurproduct, ben ik er echt even bewust mee bezig. Ik raak ook niet meer zo snel teleurgesteld als ik een nieuw geurproduct moet testen.
Ik hoop dat als je jezelf in dit verhaal herkent en je ook de uitdaging aangaat om weer opnieuw te leren ruiken. Mindful. En dat je zo meer van natuurlijke, subtiele geuren zult genieten.

Tot een volgende keer
Marloes van Capellen


Marloes mening over mooi

Marloes van Cappellen is oprichtster van Visagist op de fiets, een duurzaam beautyconcept. Haar werkterrein is Den Haag, waar ze bestellingen per fiets bezorgt of langskomt voor advies. Ook online helpt ze mensen bij hun keuze voor cosmetica. Bij haar zoektocht naar goede producten, komt haar journalistieke achtergrond van pas. Ze vertelt graag het verhaal achter het merk en screent ingrediëntenlijsten met een zeer kritisch oog.

Belangstelling voor pure producten is bij Marloes uit noodzaak ontstaan. Toen haar kinderen als baby met hevige allergieklachten om de haverklap naar het ziekenhuis moesten, verdiepte ze zich in de effecten van voeding en verzorgingsproducten op de gezondheid. Die bleken niet gering. Sindsdien wil ze er alles over weten.

Marloes zal in de Goede Gids met enige regelmaat haar mening geven over huidverzorging en cosmetica.

Marloes mening over mooi
Profiteren van eerlijke korting? Kijk hier!
< terug

Volg ons op

Goed is...

De Goede Gids toont de gegevens én het assortiment van (web)winkels, merken, horeca en dienstverleners, die goede producten of diensten bieden. En met 'goed' bedoelen we: goed voor het welzijn van mens, dier en onze aarde. Maar hoe beoordelen we goed precies? Hier lees je de criteria

Goed voor de aarde

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor onze aarde. Het zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met energieverbruik, klimaat-neutraal geproduceerd zijn en/of 100% biologisch afbreekbaar zijn. Hier lees je de criteria

Goed voor mensen

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor de mensen, die deze producten maken. Zoals producten die rekening houden met mensenrechten of fairtrade gecertificeerd zijn. Daarnaast zijn er ook producten die specifiek goed zijn voor jouw welzijn.
Hier lees je de criteria

Goed voor dieren

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn gunstig voor dieren. Goed voor dieren zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met behoud van soorten, diervriendelijk tot stand komen en/of uit de biologische veehouderij komen. Hier lees je de criteria