De gedachte achter de Goede Gids

Wereld van verschil
'Elke euro, goed besteed maakt een wereld van verschil.' Deze zin verwoordt volgens mij precies waar het bij de Goede Gids om draait: door ons koopgedrag bepalen wij consumenten voor een groot deel hoe de wereld er uitziet. Gemakshalve wijzen wij hiervoor graag naar overheid of bedrijfsleven. Maar helaas of juist gelukkig hebben wij consumenten de macht in handen om de wereld te maken of te breken. Laten wij bedrijven links liggen, die er een potje van maken en kiezen we voor ondernemingen, die zorg hebben voor mens, dier en onze aarde: het maakt een wereld van verschil. Want de bedrijven, die mensenrechten schenden, het milieu vervuilen of dieren mishandelen zullen bij gebrek aan klandizie simpelweg verdwijnen. Mooier én makkelijker kan eigenlijk niet!

'Elke euro, goed besteed maakt
een wereld van verschil'


Inhaalrace
Enkele jaren geleden werkte ik als MVO-manager bij de elektroretailer BCC, die het voortouw wilde nemen in de verduurzaming van de elektronicabranche. Ik deed daar twee opvallende ontdekkingen. De eerste ontdekking onderschrijft de stelling van hierboven. Een toenemend aantal klanten begon te vragen om energiezuinige apparaten (oké, vooral voor een lagere energierekening maar ook vanwege het milieu) en daardoor ontstond er een inhaalrace tussen fabrikanten; wie kan de meest energiezuinige koelkast, droger of televisie produceren? Het gevolg: het huidige energieverbruik van huishoudelijke apparaten is een fractie van 10 jaar geleden en energieslurpers worden niet of nauwelijks meer gemaakt. Dit jaar zijn ze door de EU verboden, maar dat lijkt toch een beetje mosterd na de maaltijd.

Duurzaam is betrouwbaar
De tweede ontdekking, die ik deed is echter veel frappanter. Uit de vele consumentenonderzoeken, die BCC heeft laten uitvoeren blijkt dat 60% van de Nederlanders het liefst klant is bij een bedrijf dat duurzaam onderneemt en/of duurzame producten verkoopt. Duurzame bedrijven kun je meer vertrouwen, wordt vaak als toelichting gegeven én de zorg voor mens, dier en milieu wordt als steeds belangrijker ervaren.
Alleen - en daar komt de kink in de kabel - in de praktijk kiest men toch vaak voor het reguliere aanbod vanwege 4 obstakels: wat is eigenlijk duurzaam, zijn al die duurzame claims wel te vertrouwen, waar vind ik het (zonder een ellenlange zoektocht) en als ik het al vind: wil of kan ik het prijsverschil betalen?

Goed doen
Om antwoord te geven op deze vragen ben ik met een klein team de Goede Gids gestart. Allereerst hebben we de wat vage term 'duurzaam' nader omschreven als 'goed voor mens, dier en onze aarde': iets waar niemand tegen kan zijn. Vervolgens hebben we daarvoor criteria aangelegd en bepaald in hoeverre een bedrijf aan deze criteria moet voldoen om opgenomen te worden in de Goede Gids. Tot slot hebben we een zoekprogramma ontwikkeld om deze bedrijven en wat ze verkopen makkelijk te kunnen vinden. Twee van de vier obstakels zijn daarmee getackeld.

Het verdienmodel van de Goede Gids is echter het belangrijkste verschil met alle andere initiatieven om de duurzame wereld in kaart te brengen: bedrijven kunnen op geen enkele wijze betalen voor hun promotie. Niet om opgenomen te worden, niet om te adverteren.

Vertrouwen
Dit heeft 2 positieve gevolgen: de Gids heeft er geen enkel belang bij om een bedrijf al dan niet op te nemen. Elke duurzame claim kunnen we 'zonder last of ruggenspraak' op waarheid onderzoeken. De consument kan er dus op vertrouwen dat onze selectie puur gebaseerd is op de gestelde voorwaarden. Staat een bedrijf er per ongeluk toch onterecht in, dan kan het zonder bezwaar verwijderd worden.
Ten tweede geeft deze kosteloze promotie bedrijven de ruimte om hun producten goedkoper aan te bieden. Het marketingdeel in de prijsopbouw vervalt immers. Door deze kortingen wordt het prijsverschil met het reguliere aanbod kleiner of zelfs nihil. Het laatste obstakel voor consumenten om voor 'goed' te kiezen valt daarmee weg.

Voor niets gaat de zon op
'Alles op het internet is gratis', wordt vaak geclaimd en 'daarom wil een consument voor geen dienst betalen'. Maar hoe ernstig worden we niet voor de gek gehouden: we spekken met z'n allen de kas van Facebook, Google en soortgelijke media, die miljarden verdienen aan advertenties. Kosten die door adverterende bedrijven simpelweg verwerkt worden in de prijs van een product. Gemiddeld worden producten 10% goedkoper als marketingkosten geen onderdeel meer zouden uitmaken van de prijs.

Misschien is het gewaagd, maar wij bij de Goede Gids zijn er van overtuigd dat er voldoende mensen zijn, die ons werk belangrijk genoeg vinden om er voor te betalen. Daarom wordt de Goede Gids mogelijk gemaakt door Goede klanten voor een bijdrage van € 10 per jaar.
Met deze bijdrage kunnen wij alle gegevens up to date houden, nieuwe bedrijven screenen, de Gids meer bekend maken en zelfs uitbreiden naar andere landen! Als dank kunnen deze Goede klanten gebruik maken van de kortingen en extraatjes, die Goede bedrijven geven.

Klanten delen
De Goede Gids wil het niet alleen consumenten makkelijker maken om voor 'goed' te kiezen maar het bedrijven ook makkelijker maken om meer klanten te vinden. Elk bedrijf in de Goede Gids heeft een eigen klantenkring. Doorgaans consumenten, die het belangrijk vinden dat een bedrijf goed onderneemt. De klanten van de biologische supermarkt kopen dus ook graag diervriendelijk geproduceerde dekbedden of eerlijk gemaakte kleding. Wie durft te zeggen: 'mijn klant is ook jouw klant', krijgt er een 'jouw klant is ook mijn klant' voor terug. Wie de Goede Gids bekend maakt bij zijn eigen klantenkring, krijgt er een nieuwe klantenkring bij.

Niet alleen euro's
Door al haar activiteiten wil de Goede Gids een netwerk bieden aan een bijzondere groep bedrijven, die - naar ik hoop - steeds meer mainstream zal worden, waardoor de Goede Gids op den duur overbodig zal zijn. Zo ver is het alleen nog niet.

'Elke euro, goed besteed maakt een wereld van verschil'. Het doel van de Goede Gids is om het aantal Goede euro's tot aan de hemel te laten groeien, maar dat niet alleen: dan is het de beurt aan de dollar, de roebel, de yen...: het is een torenhoge ambitie maar het fundament ligt er en nu is het een kwestie van bouwen. Bouw je mee?

Annemarie de Raadt
initiatiefnemer van de Goede Gids



< terug

Volg ons op

Goed is...

De Goede Gids toont de gegevens én het assortiment van (web)winkels, merken, horeca en dienstverleners, die goede producten of diensten bieden. En met 'goed' bedoelen we: goed voor het welzijn van mens, dier en onze aarde. Maar hoe beoordelen we goed precies? Hier lees je de criteria

Goed voor de aarde

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor onze aarde. Het zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met energieverbruik, klimaat-neutraal geproduceerd zijn en/of 100% biologisch afbreekbaar zijn. Hier lees je de criteria

Goed voor mensen

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor de mensen, die deze producten maken. Zoals producten die rekening houden met mensenrechten of fairtrade gecertificeerd zijn. Daarnaast zijn er ook producten die specifiek goed zijn voor jouw welzijn.
Hier lees je de criteria

Goed voor dieren

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn gunstig voor dieren. Goed voor dieren zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met behoud van soorten, diervriendelijk tot stand komen en/of uit de biologische veehouderij komen. Hier lees je de criteria