100 duurzame daden - met 100 kom je er ook

100 duurzame daden - met 100 kom je er ookVanwege de feestdagen hebben we meer dan gemiddeld in de auto gezeten. Alle prés van de trein ten spijt, is de auto 's winters in de avonduren en zeker met bagage (het fragile kersttoetje) even favoriet. Het verste weg voor ons lag Stegeren in Overijssel. Bijna 200 kilometer. Tijdens de rit ben ik onder de inspirerende tonen van Chris Rea's Driving Home for Christmas eens gaan rekenen. Volgens de routeplanner overbruggen we de afstand op maximale snelheid in exact 2 uur. De rit gaat over 156 kilometer snelweg. Zouden we nergens harder gaan dan 100 kilometer per uur dan kost het ons 15 minuten extra, dat is 12,5% meer tijd. Het verschil in brandstofverbruik is echter gigantisch. Volgens Aldo en Mark, 2 studenten Scheikunde maar liefst 69% (kijk hier hun berekening).

Op een ritje van 200 kilometer scheelt dat met onze relatief zuinige auto toch nog ruim 7 liter brandstof en dat is mooi € 13! Heen en terug is dat alweer een fles champagne! Ik kreeg de smaak te pakken. Stel je doet 10.000 kilometer per jaar, voor het gemak alleen over de snelweg. Dan ben je met een snelheid van 100 kilometer 25 uur langer onderweg dan met 130 kilometer. Dat lijkt best veel maar het is in feite nog geen half uurtje per week. Het scheelt je echter aan brandstof 380 liter benzine en dat is toch al snel € 660. Maar dat is nog niet alles: 380 liter benzine veroorzaakt ook een kleine ton aan CO2.

Duizelingwekkende cijfers
Ik kan het niet laten en ga direct googlen: hoeveel liter benzine wordt er jaarlijks verstookt door Nederlandse auto's. Duizelingwekkende cijfers overvallen mij. Per jaar verrijden we bijna 100 miljard kilometers en verbruiken dan ongeveer 1100 miljoen liter brandstof. Het wordt een bizar ingewikkelde rekensom om exact te bepalen hoeveel liters benzine en diesel, co2, stikstof en andere schadelijke stoffen we uitsparen als we met z'n allen gewoon maximaal 100 kilometer per uur zouden gaan rijden. Maar ook zonder berekening kun je makkelijk tot de conclusie komen dat het gigantisch veel is. Verder vind je op het internet ook tal van wetenschappelijke studies die aangeven dat het aantal ongelukken zal dalen en de verkeersdoorstroom juist wordt verbeterd en dus het aantal files zal verminderen door meer gelijke snelheden. Alleen de overheid loopt ook een giga-hoeveelheid aan accijns mis. Is dat de reden dat we 130 mogen/moeten?

Wat Mark Rutte & co ook van mij wil, mijn max wordt voortaan 100. Heb je geen zin om mee te doen? Maken we er een nieuwe 'beweging' van. En is er niet een grafisch ontwerper, die een mooie sticker voor op de achterruit van onze auto's kan maken 'Met 100 kom je er ook', ter inspiratie voor al die - zich door de overheid op laten jagende - jakkeraars?

Annemarie de Raadt
Door: Annemarie de Raadt

De uitdaging:
100 duurzame daden


Je zou verwachten dat ik als 'vrouw achter de Goede Gids' een uiterst duurzaam leven leidt: geen auto bezit, nooit vlieg, mijn huis tot max 18 graden verwarm, geen vlees eet en verder louter biologisch, alleen verantwoorde kleding koop, bij de juiste bank bankier… helaas. Ik ben zoals de gemiddelde consument: wat lui en gemakzuchtig aangelegd, met een lichte hang naar luxe.
Maar ik wíl wel! Dus ga ik komend jaar 100 duurzame daden in mijn leefpatroon opnemen. Soms kleine, soms grote, die bij elkaar heel veel zoden aan de dijk zetten. Vind je het niet leuk om mee te doen?



Profiteren van eerlijke korting? Kijk hier!
< terug
Dit interesseert je wellicht ook

Goed is...

De Goede Gids toont de gegevens én het assortiment van (web)winkels, merken, horeca en dienstverleners, die goede producten of diensten bieden. En met 'goed' bedoelen we: goed voor het welzijn van mens, dier en onze aarde. Maar hoe beoordelen we goed precies? Hier lees je de criteria

Goed voor de aarde

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor onze aarde. Het zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met energieverbruik, klimaat-neutraal geproduceerd zijn en/of 100% biologisch afbreekbaar zijn. Hier lees je de criteria

Goed voor mensen

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn goed voor de mensen, die deze producten maken. Zoals producten die rekening houden met mensenrechten of fairtrade gecertificeerd zijn. Daarnaast zijn er ook producten die specifiek goed zijn voor jouw welzijn.
Hier lees je de criteria

Goed voor dieren

De aankopen, die je doet bij bedrijven uit de Goede Gids zijn gunstig voor dieren. Goed voor dieren zijn bijvoorbeeld producten of diensten die rekening houden met behoud van soorten, diervriendelijk tot stand komen en/of uit de biologische veehouderij komen. Hier lees je de criteria
Copyright | Disclaimer | Algemene voorwaarden