Duurzame daad 15 - met 100 kom je er ook
Vanwege de feestdagen hebben we meer dan gemiddeld in de auto gezeten. Alle prés van de trein ten spijt, is de auto 's winters in de avonduren en zeker met bagage (het fragile kersttoetje) even favoriet. Het verste weg voor ons lag Stegeren in Overijssel. Bijna 200 kilometer. Tijdens de rit ben ik onder de inspirerende tonen van Chris Rea's
Driving Home for Christmas eens gaan rekenen. Volgens de routeplanner overbruggen we de afstand op maximale snelheid in exact 2 uur. De rit gaat over 156 kilometer snelweg. Zouden we nergens harder gaan dan 100 kilometer per uur dan kost het ons 15 minuten extra, dat is 12,5% meer tijd. Het verschil in brandstofverbruik is echter gigantisch. Volgens Aldo en Mark, 2 studenten Scheikunde maar liefst 69% (kijk
hier hun berekening).
Op een ritje van 200 kilometer scheelt dat met onze relatief zuinige auto toch nog ruim 7 liter brandstof en dat is mooi € 13! Heen en terug is dat alweer een fles champagne! Ik kreeg de smaak te pakken. Stel je doet 10.000 kilometer per jaar, voor het gemak alleen over de snelweg. Dan ben je met een snelheid van 100 kilometer 25 uur langer onderweg dan met 130 kilometer. Dat lijkt best veel maar het is in feite nog geen half uurtje per week. Het scheelt je echter aan brandstof 380 liter benzine en dat is toch al snel € 660. Maar dat is nog niet alles: 380 liter benzine veroorzaakt ook een kleine ton aan CO2.
Duizelingwekkende cijfersIk kan het niet laten en ga direct googlen: hoeveel liter benzine wordt er jaarlijks verstookt door Nederlandse auto's. Duizelingwekkende cijfers overvallen mij. Per jaar verrijden we bijna 100 miljard kilometers en verbruiken dan ongeveer 1100 miljoen liter brandstof. Het wordt een bizar ingewikkelde rekensom om exact te bepalen hoeveel liters benzine en diesel, co2, stikstof en andere schadelijke stoffen we uitsparen als we met z'n allen gewoon maximaal 100 kilometer per uur zouden gaan rijden. Maar ook zonder berekening kun je makkelijk tot de conclusie komen dat het gigantisch veel is. Verder vind je op het internet ook tal van wetenschappelijke studies die aangeven dat het aantal ongelukken zal dalen en de verkeersdoorstroom juist wordt verbeterd en dus het aantal files zal verminderen door meer gelijke snelheden. Alleen de overheid loopt ook een giga-hoeveelheid aan accijns mis. Is dat de reden dat we 130 mogen/moeten?
Wat Mark Rutte & co ook van mij wil, mijn max wordt voortaan 100. Heb je geen zin om mee te doen? Maken we er een nieuwe 'beweging' van. En is er niet een grafisch ontwerper, die een mooie sticker voor op de achterruit van onze auto's kan maken 'Met 100 kom je er ook', ter inspiratie voor al die - zich door de overheid op laten jagende - jakkeraars?
Door: Annemarie de Raadt